시트러스 헤드로 성형값 옮겨 넣기

출처 : HowTo - Highpoly CITRUS head conversion for Followers by Kaspar

 


 

메쉬를 자동으로 피팅해주는 블렌더 플러그인을 써서 하이폴리 헤드메쉬인 Citrus Head로 성형값을 옮겨넣는 방법임.

원문은 동료모드에 적용해서 헤드를 바꿔넣는걸로 적혀있지만 레이스메뉴의 조각기능을 이용해서 플레이어에게도 적용가능하다.

하이폴리 헤드의 장점은 일단 외곽선이 훨씬 부드러워지고, 텍스쳐 왜곡을 수정하기 매우 편리해진다.

※ 동료 헤드를 시트러스로 교체할경우 베이스 헤드메쉬가 바닐라와 달라지므로 독립종족으로 esp를 다시 제작해줘야함.

 

◆ 요구사항

  • Citrus Head자체가 레이스메뉴 사용자여야만 함. ECE유저는 레이스메뉴로 성형값 옮겨넣고 시도할 것.
  • 기본적으로 블렌더가 깔려있어야하고 대략적인 사용법은 알고 있어야함.
  • 동료헤드를 시트러스헤드로 교체하려는 경우 CK툴로 동료만드는 법도 알고있어야함.

 

◆ 준비물

 

◆ 하는 법

 

시트러스 헤드 리플레이서 버전을 다운받아 BSA 파일에서 femalehead.nif, femalehead.tri, femaleheadraces.tri, femaleheadchargen.tri 를 빼냅니다.

 

방금 뽑아낸 시트러스 헤드의 femalehead.nif파일을 아웃핏 스튜디오에서 불러와서 obj로 저장합니다. ☞ Citrushead.obj

 

하이폴리메쉬로 바꾸려는 헤드메쉬를 아웃핏 스튜디오로 불러와 obj로 저장합니다. ☞ Facegen.obj

 

스카이림의 바닐라 헤드메쉬파일, femalehead.nif를 스카이림 데이타폴더의 meshes.bsa 에서 찾아 아웃핏스튜디오를 통해 obj로 저장합니다. ☞ Basehead.obj

 

앞에서 준비한 세개의 obj파일을 블렌더에 임포트합니다. ※ 임포트 시 KEEP VERTEX ORDER 옵션에 체크합니다.

 

블렌더의 오브젝트 데이터 탭에서 Shape Keys를 찾아 Basehead.obj 에 Facegen.obj를 Shape Key로 추가합니다.


Use a "Subdivision Surface" (2x Subdivision) and a "Triangulate" ('Fixed Alternate') modifier on Basehead.obj.    Never 'apply' these two modifiers. The subdivision is necessary for the surface follow tool, the more triangles, the better it works.


Use a "Shrinkwrap" modifier on Citrushead.obj (target Basehead.obj) to smooth out the minimal differences.  Don't shrinkwrap the neckseam and inner mouth (3 edgeloops inside the head). Exclude them with a vertex group  IMPORTANT: 'Apply' this shrinkwrap modifier now, before you use the surface follow tool. You might have to move one or two displaced vertices in the mouth lip area.


Use Rich Colburns Surface Follow tool to bind the Citrushead.obj to Basehead.obj and morph it by using Basehead.obj's shapekey. *See bottom of the page to see how this works


(Optional) If you want to modify/sculpt the Citrushead mesh now, delete the Shapekeys on the Citrushead.obj. 'Basis' first, then 'surface follow'. The Citrushead should stay in Shape.


Don't add or delete vertices and don't rotate edges. Only use non-destructive tools (to keep the vertex order intact). You might have to stretch out the two inner edgeloops of the mouth (inside the head). On some morphs, they might be visible on mouth movement in-game.


Export the morphed Citrusehead.obj head as .OBJ (Important: KEEP VERTEX ORDER option when exporting).


Import the "Replacer Citrushead" .NIF (also called femalehead.nif) into Outfit Studio again (this is the unaltered original Citrus head).


Import the morphed Citrushead.obj - It will ask you to update the vertices - Click yes everytime.


Export the updated Citrushead as NIF -  Citrushead.nif


Extract eyesfemale.nif, femalebrows.nif, mouthhumanf.nif from Skyrim's meshes.bsa with the BAE extractor


Load your original facegen.nif (00000D62.nif) into NPC Head Nif Merger as "Source" and update each target -


eyesfemale.nif, femalebrows.nif, mouthhumanf.nif를 각각 작업해줍니다.


You now have all .nifs to make all the headparts (headparts tutorial) for your custom race. Put the .nifs in a subfolder (name it "Faceparts" ) in your followers meshes folder. Also put the CITRUS .tris there. IMPORTANT: Use the femalehead.tri, femaleheadraces.tri, femaleheadchargen.tri from the CITRUS mod, the ones you put in the "Faceparts" subfolder, for the head headpart. Otherwise the face will not animate.

 

Face Data 탭에서 앞서 만든 커스텀 종족의 Headoarts 들로 기존의 것들을 모두 대체해줍니다.

만약 눈코입 등이 정상적으로 출력되지 않을경우 빈 FormList를 새로 만들어주고, 앞서 만든 커스텀 종족을 드래그&드랍해주면 됩니다.


수정하려는 동료 캐릭터를 선택하고 CTRL + F4를 눌러서 FaceGenData/FaceGeom 폴더에 시트러스 기반의 새로운 헤드메쉬를 생성해줍니다..


저장하고 Creation Kit을 종료합니다.


Nifskope에서 텍스쳐 경로를 맞게 수정합니다.


완성!

 

◆ 부록 : The Surface Follow tool

 

First of all, delete all shapekeys ('Base', 'surface follow' ) on the Citrushead you may already have created.


Move both heads to the same layer.


Shift select both heads. Citrushead first, Basehead second.


(Both heads are now selected and Basehead is the active selection)


Press the "Scene Update" button on the Surface Follow tool


Press the "Bind to surface" button on the Surface Follow tool


Citrushead has now two shapekeys called "Base" and "surface follow". Don't touch them.


Use the Basehead's shapekey to morph both heads.

 


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